Andra pelaren: Bönen (salat)

Bönen betecknas som trons pelare som uttrycks i koranen, bönen Àr meningen med dyrkan som Àr meningen med att vi finns till, man utvecklas stÀndigt i utförandet av bön, nÀr man sÀger " Allah Akbar " uppnÄs en nÀrhet till gud som inte annars fÄs.

1- Bönens fysiska fördelar:

a - Ögonens absoluta vilotillstĂ„nd Ă€r nĂ€r man ser pĂ„ en fixerad punkt pĂ„ ca 1,5 meters avstĂ„nd, detta Ă€r det avstĂ„nd man gör sujud ( nedfallande ) pĂ„, vilket Ă€r den punkt man tittar pĂ„ under bönen, om man rĂ€knar med 40 böneenheter som utförs varje dag, ger man ögonen mycket vila.

b - Kroppens leder, knÀ, armar, höfter etc Àr de delar som belastas mest, under bönen rör man pÄ dessa leder, vilket gör att man blir Àldre.

c - HjÀrtats elektromagnetiska fÀlt Àr mycket viktigt för hjÀrtats funktion, under bönen nÄr dessa fÀlt ideala linjer.

2 - SjÀlen:

a - UngefÀr en timme om dagen kommer vi ifrÄn vÀrldslig stress och kan varva ner under bönen.

b - SÄsom det uttrycks i koranen kommer vi ifrÄn slöseri och dÄligheter samt slipper ifrÄn den stress som sjÀlvnöjdhet och stolthet innebÀr.

c - Ödmjukhet utvecklas automatiskt hos den som utför bön, psykiska sjukdomar som kan uppkomma genom stark misstĂ€nksamhet, snarstuckenhet, obeslutsamhet etc förebyggs.

3 - Moral och handlingar:

a - Under bönen dÄ vi lÀser al-Fatiha och sÀger " Dig dyrka vi och dig anropa vi om hjÀlp ", utvecklar vi oss undermedvetet, vi analyseras av vÄrt medvetande sÄ att detta sÄ smÄningom höjer vÄr moral och vÄra handlingar.

b - Rörelserna i bönen tar bort stoltheten och sjÀlvgodheten ( som leder till egoism ) nÀr man bugar inför gud, ur moralisk synpunkt Àr sjÀlvgodhet bland de vÀrsta egenskaperna och grunden till mÄnga brÄk och grÀl och en sjukdom i vÄrt nafs ( jaget ), bara att seriöst böja sig inför gud gör att detta kan försvinna.

c - Bönen gör ocksÄ att man kontrollerar sin iman ( tro ), vi blir starkare i tron. En stark muslim ljuger inte och Àr inte oÀrlig, bönen Àr en stark grund för hadithen [ En muslim ljuger aldrig ].

4 - Andra positiva effekter av bön: Över 100 verser beskriver bönen, funktionerna Ă€r sociala, psykologiska, ekonomiska, moraliska och fysiska. Bönen gör en muslim aktiv och delar upp dagen i fem naturliga delar, man blir medveten om tidens gĂ„ng, renhet omkring en muslim Ă€r ett mĂ„ste, vi renar oss mer Ă€n andra mĂ€nniskor i och med wudu. Det populĂ€ra Ă€mnet " ren miljö " har alltid existerat för muslimer, det Ă€r obligatoriskt ( Fard ) att omgivningen vid bönen Ă€r ren, att be tillsammans Ă€r mycket rekommenderat och detta ökar den sociala gemenskapen, detta leder till " vĂ€rme " mellan muslimer.

Bönen lÀr oss sjÀlvdisciplin och att vi Àr begrÀnsade varelser som endast ska söka guds nÄd. Det finns ett slut och vi bör ta oss i akt för att handla fel, vi ska följa den vÀg som leder till sann frid, vi utvecklas andligt av regelbunden bön, vi blir ödmjukare, tacksammare, fÄr mer tÄlamod vid svÄrigheter, blir generösa och fruktar gud, som kÀnner alla vÄra tankar och handlingar. Bönen Àr en ihÄgkommelse av gud existens, vi ber bara för guds skull för att söka hans nÄd.

Alla muslimer skall utföra bön, om de kommit till puberteten ( blivit vuxna ) och i övrigt Àr vid sina sinnens fulla bruk. Undandag frÄn plikten finns för kvinnor som menstruerar eller blöder efter barnsbörd.

För att bönen skall kunna utföras finns vissa villkor som Àr viktiga att följa. Islam lÀgger stor vikt vid renhet och dÄ menas bÄde " yttre renhet " och " hjÀrtats renhet ". För att bönen skall vara giltig krÀvs följande:

- Kroppen skall vara ren.

- För kvinnor skall kroppen vara tÀckt, utom ansikte och hÀnder.

- För mÀnnen skall kroppen tÀckas mellan naveln och knÀna.

- KlÀderna som anvÀnds fÄr aldrig vara genomskinliga eller Ätsittande.

- Platsen för bön skall vara ren, liksom klÀderna.

- Bönen mÄste utföras pÄ den utsatta tiden.

- Böneriktningen skall vara mot Mekka.

Ghusl - reningsbad

Ghusl betyder att man badar hela kroppen med rent vatten, vattnet skall beröra hela kroppen och hÄrbotten, det Àr sunna att börja med höger sida.

Hur ghusl utförs Ha hjÀrtats avsikt att utföra ghusl. Det enklaste sÀttet att utföra ghusl Àr att lÄta vatten rinna över hela kroppen och noggrant tvÀtta allt, inklusive hÄret, efter detta görs en rituell tvagning ( wudu ) innan reningsbadet avslutas, Kvinnor med lÄngt hÄr som Àr uppsatt, behöver inte lösa upp flÀtan, ett sÄdant reningsbad Àr nödvÀndigt om man vill konvertera till islam, efter menstruation samt efter samlag.

Wudu - rituell tvagning

Tvagning ( wudu ) före bön Àr föreskriven i koranen och Àr en slags symbolisk rening inför mötet med gud, sÄ hÀr utförs rituell tvagning ( wudu ):

- TvÀtta hÀnderna upp till handlederna tre gÄnger, börja med höger hand.

- Ta vatten i höger hand och skölj munnen tre gÄnger.

- Ta vatten i höger hand, för in vattnet i nÀsan och blÄs ut, tre gÄnger.

- TvÀtta ansiktet tre gÄnger, vattnet skall beröra ansikte frÄn hÄrfÀstet till hakan och frÄn öra till öra.

- TvÀtta höger arm upp till armbÄgen tre gÄnger, gör samma sak med vÀnster arm.

- Fukta hÀnderna och dra lÀtt över hÄret.

- Fukta hÀnderna och tvÀtta öronen med hjÀlp av tummen och pekfingret.

- TvÀtta högra foten upp till ankeln tre gÄnger, gör samma sak med vÀnster fot.

- Efter tvagningen kan man sÀga trosbekÀnnelsen.

Tvagningen upphÀvs och mÄste förnyas om nÄgot av följande intrÀffar innan eller mellan bönerna:

* toalettbesök

* slÀppa vÀder

* djup sömn

* medvetslöshet

* krÀkning

* svimningsanfall

Tayyammum - torrtvagning

Tayyammum kan utföras nÀr man inte kan fÄ tag pÄ vatten, vid sjukdom eller vid vattenbrist, tayyammum utförs pÄ följande vis: Ha hjÀrtats avsikt att utföra tayyammum och sÀg " Bismillah " ( I guds namn ). Tag ren sand, jord eller en sten i bÄda handflatorna och skaka bort överflödig sand eller jord, gnid hÀnderna upp till handlederna tre gÄnger, tag igen pÄ stenen ( sanden, jorden ) och för sedan hÀnderna över ansiktet, efterÄt skall man sÀga trosbekÀnnelsen.

Salat - bönen

Som muslim utför man fem böner per dag:

1 - Fajr ( morgonbön,tvÄ enheter - raka'a - )

2 - Dhuhr ( middagsbön, fyra enheter )

3 - Asr ( eftermiddagsbön, fyra enheter )

4 - Maghrib ( kvÀllsbön, tre enheter )

5 - Isha ( nattbön, fyra enheter )

Man skall ha hjÀrtats avsikt att utföra bön, sedan sÀger man " Bismillah " och börjar:

Lyft hÀnderna upp till öronen och sÀg " Allahu akbar " ( Gud Àr störst ). Detta kallas pÄ arabiska för Takbirat ul- Ihram, vilket innebÀr att man avskÀrmar sig frÄn vÀrlden och Àr nu helt koncentrerad pÄ bönen.

SÀnk sedan hÀnderna ner pÄ bröstet och lÀgg den högra handen över den vÀnstra, om man vill kan man lÀsa en bön ( Du'a ) efter detta, sedan ska man lÀsa koranens första kapitel, al- Fatiha.

I de tvÄ första enheterna ( Rak'a ) av varje bön mÄste man recitera nÄgot kapitel ur koranen efter " Fatiha ", sedan sÀger man:

"Allaho Akbar ", och bugar sig och lÀgger hÀnderna pÄ knÀna och sÀger:

" Subhana Rabbial Adhim " tre gÄnger, det betyder " Pris ske skaparen, den store ", sedan reser man sig medan man sÀger: " Samia' Allaho Liman hamidah ", som betyder " Gud hör den som prisar honom ", direkt efter sÀger man: " Rabbana oalakal hamd ": " VÄr Herre, lovprisad vare du ". Sedan faller man ned pÄ knÀ ( sudjud ) sÀgande: " Subhana Rabbial A'ala " tre gÄnger, som betyder: " Pris ske Skaparen, den höge ", sedan reser man sig upp till sittande stÀllning, sÀgande: " Allaho akbar ". I denna stÀllning sÀger man: " Allahumma ighfirlii ", en , tvÄ eller tre gÄnger, vilket betyder: " O Gud, förlÄt mig ! ". Sedan faller man ned igen, sÀgande: " Allaho akbar ", och sÀger: " Subhana Rabbial A'ala" tre gÄnger, efter detta reser man sig upp till stÄende igen, sÀgande: " Allaho akbar " och dÀrmed börjar den andra raka'a.

Andra raka'a StÄende upprÀtt lÀser man al-Fatiha följd av nÄgon vers ur koranen. Sedan fullföljer man den andra Raka'a pÄ samma sÀtt som den första, men istÀllet för att resa sig upp, efter det andra nedfallandet ( sudjud ), sÀtter man sig upp och lÀser följande, som kallas " Tahiyat " pÄ arabiska, och nÀr man lÀser trobekÀnnelsen reser man högra handens pekfinger.

Om bönen bestÄr av tvÄ raka'a, som fajr ( morgonbönen ), försÀtter man i sittande stÀllning genom att sÀga " Tashahhod ".

Tredje raka'a Den tredje raka'a utförs pÄ samma sÀtt som de tvÄ första, förutom att man inte lÀser nÄgot kapitel ur koranen efter " Fatiha ", om man gör maghrib- bönen ( kvÀllsbön ), avslutar man efter tredje raka'a med samma avslutning som i morgonbönen. Denna avslutning kallas " Tashahhod " pÄ arabiska ( inklusive " Tahiyat " ), sedan sÀger man assalaamo aleikom. Om man gör Dhuhr, Asr eller ' Isha- bönen ( middags - eftermiddags - eller nattbön ), reser man sig upp efter det andra nedfallandet i tredje raka'a och gör ytterligare en raka'a pÄ samma vis som den tredje, efter detta avslutar man bönen med Tashahhod och assalamoaleikom.

Man skall inte prata under bönen och blicken skall vara koncentrerad pÄ ett sÀtt. Man skall inte heller göra nÄgra överflödiga kroppsrörelser under bönen, bönen Àr en koncentrationsövning och dÀrför skall man bara tÀnka pÄ gud och pÄ sin bön. Om man gjort nÄgot fel under bönen, kan man kompensera detta genom att göra tvÄ nedfallanden ( Sudjud ) efter avslutad bön och avsluta med hÀlsning ( Salamoaleikom ).

Obligatoriska handlingar i bönen För att bönen skall bli giltig krÀvs enligt islamisk lag ett antal förutsÀttningar:

1- Niyya ( Avsikt ), hÀr berÀttas hadith nr 1 i 40 hadith: [ Alla handlingar Àr enligt dess avsikt och varje mÀnniska fÄr i enlighet med sin avsikt.... ], Ibn al-Qayyim skriver i en bok att avsikten Àr hjÀrtats tillstÄnd inför en handling och att det inte har med tungan att göra, profeten och hans följeslagare lÀt aldrig tungan tala för hjÀrtat, sÄdana uppfinningar som tillkommit pÄ senare tid vad det gÀller rening inför bön Àr kommet frÄn Satan och Àr inte pÄ nÄgot sÀtt en del av bönen.

2- Att sÀga Takbirat ul-Ihram, enligt Ali sade profeten: [ Nyckeln till bönen Àr renhet, det som försÀtter en person i dess höga och rena status Àr takbir och taslim befriar en person frÄn denna status ] ( Ahmad, Tirmidi m fl ). MÄnga följeslagare har berÀttat att profeten brukade börja bönen stÄende rakt, höjande hÀnderna och sÀga "Allah Akbar".

3-Man mÄste stÄ upp i bönen om man kan, i en hadith sÀger profeten till Omar ibn Hussein [ Be stÄende, om du inte kan be sittande, om du inte kan be liggande pÄ sidan ] ( Bukhari ). De flesta lÀrda sÀger att man inte skall föra ihop fötterna helt under bönen, nÀr det gÀller frivilliga böner Àr det tillÄtet att sitta, men om man stÄr, blir belöningen större. Man skall alltid försöka be pÄ det rÀtta sÀttet men om man Àr förhindrad av sjukdom eller resa fÄr man samma belöning för det man gjort det korrekt.

4- LÀsa Fatiha i varje raka i varje bön, det finns mÄnga autentiska hadither som faststÀller detta, de lÀrda Àr inte överens om huruvida " Bismillahi arrahmani arrahim " utgör en vers i varje Sura eller inte, följande tre Äsikter finns: a- Det utgör en vers i Fatiha och i varje sura i koranen, dÀrför skall det lÀsas med fatiha, bÄde tyst och högt, en hadith frÄn an- Nisa'i Na'em al Mujammir berÀttar att Abu Hurairah lÀste pÄ detta vis och sedan svor vid att det var pÄ detta sÀtt profeten brukade be. b- Det Àr en vers för sig och uppenbarades för att markera en ny sura, det Àr tillÄtet och att föredra att lÀsa det tillsammans med al- Fatiha men det Àr inte sunna att lÀsa det högt, en hadith berÀttar att Anas stod bakom bÄde profeten, Abu bakr, Omar och Othman i bön och ingen av dem lÀste det högt ( an'Nisa'i ). c- Det Àr ingen vers i al-Fatiha eller nÄgon sura och skall helst inte lÀsas högt eller lÄgt i obligatoriska böner, denna Äsikt Àr inte sÀrskilt stark. Ibn al-Qayyim har sammanfattat de tvÄ första Äsikterna med att konstatera att profeten ibland lÀste det högt men att han oftast lÀste det tyst. Den som inte kan lÀsa al-Fatiha av nÄgon anledning skall lÀsa Ätminstone 7 andra verser ur koranen, Àr Àven detta omöjligt, skall man lÀsa " Subhan Allah ", " Al-Hamdullillah ", " Allah Akbar " och " La illallah " och sedan buga ( Abu Daud m fl ).

5- Ar-ruku ( Bugning ): De lÀrda Àr överens om att bugning Àr obligatorisk i bönen, det stÄr i koranen " O, ni som tror, buga eder och fallen ned... ", ruku utförs genom att fÀlla kroppen framÄt i 90 vinkel och sÀtta hÀnderna pÄ knÀna, i den stÀllningen skall man stÄ enligt hadith tills man kÀnner " ett lugn ", en hadith sÀger: [ De vÀrsta mÀnniskorna Àr tjuvarna som stjÀl frÄn bönen ], nÀr han tillfrÄgades hur detta gjordes, svarade han: [ Han fullföljer inte sina bugningar och nedfallanden ] ( Ahmad ).

6- Att resa sig efter bugningen: Aisha berÀttar att profeten inte brukade falla ned efter bugningen förrÀn hans rygg var rak ( Bukhari och Muslim ).

7- Sujud ( Nedfallande ): Se korancitat ovan, profeten sujud sÄ hÀr: [ Fall ned tills ni kÀnner ett lugn, sÀtt er sedan och sitt tills ni kÀnner ett lugn och fall sedan ned tills ni kÀnner ett lugn i nedfallandet ], detta förfarande Àr obligatoriskt i varje raka i varje obligatorisk och frivillig bön. " Ett lugn " förklaras med att kroppen skall ha stannat i sin rörelse och en del lÀrda sÀger att minimum Àr tiden det tar att sÀga subhan Allah en gÄng, de delar av kroppen som skall beröra marken i sujud Àr följande: ansiktet, hÀnder, knÀn och fötter, enligt ett antal hadither och i dessa framgÄr ocksÄ att pannan och nÀsan skall vidröra marken och att man inte behöver dra undan hÄr eller klÀdnad, en del lÀrda sÀger att det rÀcker om pannan vidrör marken och en del sÀger att nÀsan ocksÄ mÄste vidröra, för att bönen skall bli giltig.

8- Sista sittningen och lÀsandet av tashahud: en hadith visar att tashahud inte var obligatoriskt i början men att det senare blev det, den mesta autentiska hadithen angÄende tashahud Àr frÄn Ibn Mas'ud, dÀr hela texten framgÄr. Profeten tillÀgger att efter tashahud gÄr det bra att lÀsa vilken du'a som helst ( Bukhari och Muslim ). En annan variant av tashahud kommer genom Ibn Abbas, ( Ash-Shafi'i, Muslim m fl ), denna version föredras av Ash-Shafi'i. En annan variant föredras av Malik och Àr berÀttad av Abdurrahman ibn Abdul Qari. An'Nawawi konstaterar att alla dessa hadither Àr sahih men att Ibn Mas'uds Àr starkast och sedan Ibn'Abbas, Ash'shafi'i sÀger att man kan vÀlja vilken man vill för att de lÀrda Àr överens om att alla Àr tillÄtna.

9- Salam vid bönens slut: Detta Àr obligatoriskt enligt samma hadith som i takbir, Amr ibn Sa'd berÀttar att hans far sade: [ Jag sÄg profeten göra salam till höger och till vÀnster tills jag kunde se hans kinder ] ( Ahmad, Muslim m fl ), en annan hadith sÀger att profeten gjorde salam till höger. Det Àr obligatoriskt att sÀga salam ( till höger ) och att föredra att sÀga tvÄ ( bÄde till höger och vÀnster ), alla lÀrda Àr övertygade om att det Àr tillÄtet att bara göra en salam, olika uttalanden och berÀttelser frÄn hur profeten gjorde och vad han sade leder fram till slutsatsen att det Àr sunna med tvÄ salam men fard med en. Malik och en grupp lÀrda anser att en salam Àr sunna, men det de stöder sig pÄ Àr en svag hadith som knappast kan anvÀndas som ett bevis. Det första salam skall sÀgas till höger och huvudet skall vridas sÄ att kinden kan ses bakifrÄn, man kan göra sina salam hur som helst och ÀndÄ ha gjort handlingen pÄ ett giltigt sÀtt, men man fÄr dÄ inte den belöning det ger att ha utfört akten korrekt.

Detta Àr de böner som rekommenderats av profeten Mohammed ( Frid över honom ), och som han utförde regelbundet, de Àr dock alla frivilliga, följande böner Àr sunna: 2 raka'a före Fajr 2 eller 4 före och efter Dhuhr 2 efter Maghrib 2 eller 4 före och efter Isha Det Àr ocksÄ sunna att utföra 2 eller 4 raka'a före Asr ibland, profeten brukade göra detta oregelbundet. Witr-bön Àr en sunna som utförs efter Isha-bönen, witr Àr ett arabiskt ord som betyder " udda ", alltsÄ bestÄr witr-bönen av ett udda antal raka'a, 1, 3, 5, 7 och den utförs sÄ att man avslutar efter varannan raka'a med hÀlsningen och gör den sista raka'a ensam.

Gemensam bön

Att utföra bönen tillsammans Àr bÀttre Àn enskild bön, tvÄ personer eller fler kan utföra gemensam bön, en bönegrupp skall ha en ledare och ledaren skall vara den som Àr mest kunnig i koranen och dess recitation. Böneledaren skall stÄ i den frÀmsta raden, i mitten av de bedjande, han skall se till att de bedjande stÄr i rÀta rader och Àr den som först sÀger " Takbirat ul - Ihram ". NÀr ledaren böjer sig följer Àven de andra med, och följer sedan ledaren Ànda till bönens slut, under inga omstÀndigheter fÄr en bönedeltagare förekomma ledaren i nÄgon av bönens rörelser, reglerna för gemensam bön gÀller lika för mÀn och kvinnor, den enda skillnaden Àr att mÀn kan leda bÄde kvinnor och mÀn i bön. En kvinna kan endast leda andra kvinnor, mÀn och kvinnor stÄr Ätskilda i bönelokalen. Jumua - fredagsbön - Fredagsbön Àr muslimernas samlingsbön och kan utföras pÄ vilken plats som helst dÀr muslimer samlas, om bönen utförs i en moské Àr det bra att göra en extra bön ( Sunna ), bestÄende av tvÄ raka'a innan, som en hÀlsning till moskén. Sedan vÀntar man tills böneutroparen kallar till bön, ledaren lÀser sedan en predikan tillÄts inga samtal, efter predikan utförs gemensam bön, bestÄende av tvÄ raka'at, denna bön ersÀtter middagsbönen Dhuhr, för dem som utför den, fredagsbönen Àr en plikt för mÀn och frivillig för kvinnor. Aid-bön ( Högtidsbön ) TvÄ festböner finns i Islam, i samband med de tvÄ högtiderna, aid-al-Fitr ( Efter Ramadan ) och aid-al-Adha ( Offerhögtiden, i samband med pilgrimsfÀrden ), bÄda dessa Àr sunna-böner och de utförs som en samlingsbön, bestÄende av tvÄ raka'a och en predikan. Alla uppmanas att gÄ till dessa böner, Àven de som av naturliga skÀl inte kan utföra bönerna, dessa skall dÄ lyssna pÄ predikan enbart.

Bön vid sjukdom och resa Om man Àr sjuk kan man utföra sina böner sittande eller liggande eller enbart med ögonens rörelser, det viktiga Àr att man alltid utför bönen, nÀr man Àr pÄ resa kan man förkorta bönerna och lÀgga ihop dem, man kan göra Dhuhr och Asr-bönerna tillsammans och dÄ enbart tvÄ raka'a i varje bön. De kan utföras nÀr som helst under tiden för dessa böner, man kan ocksÄ utföra Maghrib och Isha-bönerna tillsammans pÄ tiden för nÄgon av dem och gör dÄ tre raka'a som vanligt för Maghrib och tvÄ raka'a för Isha, efter att du avslutat din bön, kan du finna styrka i att sitta kvar en stund och utföra Dhikr ( Som betyder ihÄgkommandet av gud ), genom att uttala t.ex.: 33 gÄnger Subhana Allah ( Upphöjd vare gud ) 33 gÄnger Alhamdu lillah ( Prisad vare gud ) 33 gÄnger Allahu akbar ( Gud Àr störst) .