Tron pĂ„ Ödet (Qadar)

Den ursprungliga betydelsen av ordet Qadar Àr specificerat mÄtt eller mÀngd av kvantiteter eller kvaliteter, ordet kan anvÀndas pÄ mÄnga olika sÀtt i enlighet med förgreningarna av dess rot. SÄlunda betyder yuqad-dir, bland annat att mÀta eller bestÀmma kvantiteten, kvaliteten eller positionen av nÄgot, innan man verkligen gör det, det Àr denna sistnÀmnda betydelsen som intresserar oss hÀr."

Allting har Vi ( Gud ) förvisso skapat efter mÄtt ( Qadar ) " (Sura 54:49 ).

 Gud vet innan han skapat nÄgot att han kommer att skapa det och att det kommer att ha den och den storleken, egenskapen eller naturen o.s.v. han bestÀmmer tiden för dess uppkomst och försvinnande samt platsen dÀr det kommer att hÀnda. Eftersom det förhÄller sig sÄ, fÄr den som tror pÄ de sanne guden inte tro pÄ nÄgon slumpmÀssighet i naturen, om nÄgot obehagligt hÀnder honom, bör han sÀga: Gud qad-dara ( bestÀmde ) och han gjorde vad han ville, och inte önska att det inte hade hÀnt eller grubbla över varför det skulle hÀnda. Om Ä andra sidan nÄgot behagligt hÀnder honom, bör han inte skryta om det, utan tacka gud. Om gud yuqad-dir ( predestinerar ) allting, sÄ inkluderar detta Àven vÄra s.k. fria handlingar, men om det Àr sÄ hur kan vi dÄ sÀgas vara fria och ansvariga för vÄra handlingar ?, denna frÄga förorsakade under islams tidiga historia uppkomsten av tvÄ extrema teologiska sekter, en av dessa som kallades Qadariya, hÀvdade mÀnniskans fria vilja och ansvar i sÄ hög grad, att den förnekade guds förhandskÀnnedom och menade att gud kÀnner till vÄra fria utförda handlingar först sedan vi utfört dem. Den andra som kallades Jabriyya gjorde precis tvÀrt emot och hÀvdade att det inte finns nÄgon skillnad mellan rörelserna hos livlösa ting och vÄra rörelser nÀr vi utfört s.k. fria handlingar. Gud bestÀmde att skapa mÀnniskan som en fri varelse, men han vet ( och hur skulle det vara möjligt att han inte visste ? ) innan han skapar varje mÀnniska, hur denna kommer att anvÀnda sin fri vilja, t.ex. hur hon kommer att reagera nÀr en profet förklarar Guds budskap för henne. Denna förhandskÀnnedom och dess inskrivning i en " bok " kallas Qadar.

" Och om din herre velat, sÄ skulle alla som finns pÄ jorden ha trott " ( Sura 10:99 ) " Om gud velat, skulle de ej ha satt andra vid hans sida, men vi har ej satt dig till vÀktare över dem, och du Àr inget ombud för dem " ( Sura 6:107 ) Men han ville att mÀnniskorna skulle vara fria, i synnerhet i avseende som har att göra med tro och otro. " Och sÀg: Sanningen kommer frÄn er herre, vem som vill mÄ tro, och vem som vill mÄ vara otrogen " Men mÀnniskorna skulle inte vara sÄ fria om, nÀrhelst nÄgon av dem ville göra nÄgot ont, gud hindrade henne frÄn detta och tvingade henne att göra det goda. Om gud har velat vÄra handlingar, kanske nÄgon sÀger sÄ Àr de ju i sjÀlvaverket Guds handlingar. Denna invÀndning Àr baserad pÄ ett missförstÄnd, gud vill vad vi vill i betydelsen av att han ger oss viljan att vÀlja och gör det möjligt för oss att utföra denna vilja, d.v.s. han skapar de nödvÀndiga förutsÀttningarna för att vi skall kunna göra det. Han vill inte vÄr handling i betydelsen av att han gör den, för annars skulle det ju vara helt i sin ordning att sÀga, nÀr vi t.ex. Àter, dricker eller sover, att det Àr gud som utför dessa handlingar.