IIF Kalender
mars 2019
mÄ ti on to fr lö sö

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

Stöd IIF:s arbete
PlusGiro nr:
871878-5
IIFs mailgrupp
IIF har en mailgrupp dÀr ca: 1000 personer frÄn hela Sverige kan kommunicera och utbyta erfarenheter och kunskap om Islam med varandra. Vill du ocksÄ vara med ? Skicka gÀrna en e-mail till info@islaminfo.se och be om att vara med i IIFs mailgrupp.
IIF
Föredrag om islam
Göteborg:

Varje söndag mellan kl.13.00-15.30 . Muslimer som icke muslimer Àr vÀlkomna. Det Àr gratis att delta. Adress: Göteborgs Moské, Myntgatan 4
IIF

Tredje pelaren: Fastan

Det finns tre olika nivÄer av fasta: vanlig, speciell och extra speciell. Vanlig fasta innebÀr att man avhÄller sig frÄn mat, vÀtska och intima relationer, speciell fasta innebÀr att man hÄller sina öron, ögon, tunga, hÀnder, fötter och alla andra organ fria frÄn synd ( dÄliga handlingar ), extra speciell fasta innebÀr att man hÄller sitt inre fritt frÄn vÀrldsliga tankar och onödiga ting, fritt frÄn allt utom gud, denna sorts fasta bryts om man tÀnker pÄ nÄgot annat Àn gud och livet efter döden. Den bryts inte om man tÀnker pÄ religiösa ting som leder en till, eller har att göra med gud och det efterkommande livet, de andligt kunniga har t.o.m. sagt att en synd skrivs ned för den person som hela dagen koncentrerar sig pÄ att förbereda saker och ting inför den stund dÄ fastan ska brytas. SÄdan iver och oro hÀrstammar ur det faktum att man inte har tillrÀcklig med tillit till gud, profeten och de nÀrmast gud tillhör den grupp som fastar pÄ detta extra speciella sÀtt. Att hÀnge sig fullt och totalt till gud och bortse frÄn allt annat Àr nÄgot endast dessa mÀnniskor Àr kapabla till, detta fenomen beskrivs av gud genom orden: " SÀg ' Allah ' och lÀmna dem sedan Ät deras gagnlösa tal (pladdrande) " ( Sura 6:91 ).

- Inre krav: Den speciella fastan praktiseras av de rÀttfÀrdiga, denna innebÀr som tidigare nÀmnts att man hÄller alla sina organ ( ögon, mun mm ) fria frÄn synd, det krÀvs 6 saker för att kunna utföra denna sorts fasta. 1- Se inte pÄ saker som missnöjer gud, innebÀr att man inte tittar pÄ nÄgot som distraherar ens hjÀrta och vilseleder dess konstration frÄn gud, profeten sade: [ En otillbörlig blick Àr som en av satans giftiga pilar, mÄ gud förbanna honom och den som ej inlÄter sig i detta utav gudsfruktan, honom kommer det att skÀnkas en tro sÄ söt som sötman i hans hjÀrta ] ( Muslim ).

2- Tala inte om saker som missnöjer gud: Detta innebÀr att man ska vakta ens tunga frÄn meningslöst pladder, frÄn att ljuga, baktala, obsceniteten, ohyfs, grÀl och kontroversiteter och att man ska observera tystnad samt att sysselsÀtta sig med att lÀsa koranen och erinra gud, profeten sade att: [ Fastan Àr en sköld, sÄ om en av er fastar sÄ ska han inte anvÀnda fult eller dumt sprÄk, om nÄgon attackerar eller förolÀmpar honom, lÄt honom sÀga: ' Jag fastar, jag fastar ' ].

3- Hör inte pÄ saker som...: Betyder att man inte ska lyssna pÄ nÄgot som kan vara klandervÀrt, dÀrför att allt som Àr fel att yttra Àr ocksÄ fel att lyssna till nÄgon som baktalar nÄgon annan Àr ocksÄ fel. Allah sÀger i koranen att: " DÄ Àr ni precis som dem (de som baktalar) " ( Sura 4:140 ). Det Àr dÀrför som profeten sade: [ Den som baktalar och den som lyssnar till denne Àr delaktiga i synd ] 4- Gör inte saker som...: Betyder att man ska avhÄlla alla ens kroppsdelar ( armar, ben, hÀnder och fötter ) frÄn felaktiga handlingar, att man inte Àter innan fastetiden gÄr ut eller att man Àter nÄgot som förbjudet att Àta det Àr meningslöst att fasta, att avhÄlla sig frÄn pÄbjuden mat bara för att bryta fastan med förbjuden mat. En mÀnniska som fastar pÄ detta sÀtt kan liknas vid en mÀnniska som bygger ett slott men ödelÀgger en hel stad, tillÄten mat kan vara skadlig i kvantitet men inte i kvalitet, sÄ fastan Àr till för att reducera det första. En mÀnniska mÄ sluta konsumera medicin p.g.a. rÀdsla för dÄliga effekter men han skulle vara vÀldigt dum om han började ta gift istÀllet, det förbjudna Àr ett gift som Àr dödligt för ens religion, medan det tillÄtna Àr en medicin som Àr nyttig i smÄ doser men onyttig om man gÄr till överdrift. Avsikten med fastan Àr att det ska medföra och lÀra mÀnniskan mÄttlighet, profeten sade: [ Hur mÄnga av dem som fastar fÄr inte ut nÄgot av det, förutom hunger och törst ! ], detta syftar pÄ dem som bryter sin fasta med förbjuden mat, andra sÀger att det Àven syftar pÄ dem som avhÄller sig frÄn mat men som ÀndÄ baktalar andra vilket Àr förbjudet eller de som under fastan utför felaktiga handlingar.

5- Undvik att Àta för mycket: NÀr fastan bryts ska man inte Àta för mycket, dvs inte proppa sig full, tanken med fastan Àr bl.a. att man ska fÄ erfara hunger för att lÀra sig att kontrollera sina begÀr och att dÀrigenom stÀrka sjÀlens fromhet ( plus att man pÄ detta sÀtt fÄr sann förstÄelse för mÀnniskor som Àr utan mat, vi mÀnniskor inser inte vad vi har och vÀrderar det inte tillrÀckligt förrÀn vi förlorar det ( övers.tillÀgg )). Hur kan man lÀra sig att kontrollera sina begÀr om man hela tiden föder dem ?

6- Se till gud med fruktan och hopp: Efter att ha fastat sÄ ska ens hjÀrta pendla mellan fruktan och hopp, för man vet inte om ens fasta kommer att accepteras eller inte, det Àr denna instÀllning man ska ha efter alla handlingar av dyrkan man utför.

Betydelsen av att observera de inre aspekterna: Nu kanske du tÀnker att " anta att nÄgon lyckas kuva sitt begÀr för mat, dryck och sin lust fastÀn denne samtidigt negligerar de inre aspekterna, enligt de rÀttslÀrda sÄ Àr dennes fasta ÀndÄ giltig. Vad innebÀr dÄ detta ? " Man mÄste inse att de som Àr kunniga om lagens yttre krav baserar sina formella föreskrifter pÄ mindre bindande bevis Àn de som presenterats lite tidigare i denna kapitel i favör för de inre kraven, speciellt de bevis som relaterar till baktal och liknande, hur som helst sÄ bryr sig de lÀrda, inom lagens externa krav, bara om de krav eller plikter som faller inom vanliga mÀnniskors kapacitet, de som Àr helt uppe i denna vÀrlds bekymmer och affÀrer.

Vad gĂ€ller de som Ă€r lĂ€rda inom kunskapen om den efterkommande vĂ€rlden sĂ„ innebĂ€r giltighet lika med accepterande och med accepterande menar de fullbordandet av mĂ„let, enligt deras förstĂ„else Ă€r mĂ„let med fastan att man ska förvĂ€rva en av guds kvalitĂ©er, nĂ€mligen bestĂ€ndighet ( samadiya = steadfastness), och att följa Ă€nglarnas exempel i att, sĂ„ lĂ„ngt möjligt, avhĂ„lla sig frĂ„n köttets begĂ€r eftersom mĂ€nniskan med hjĂ€lp av sitt förnuft (intellekt, förstĂ„nd) kan tĂ€mja sina begĂ€r, sin lust. Men hon Ă€r Ă€ndĂ„ underlĂ€gsen Ă€nglarna eftersom hon Ă€r underkastad köttet och hela tiden sĂ€tts pĂ„ prov med sina begĂ€r sĂ„ sjunker hon till sin lĂ€gsta nivĂ„, men var gĂ„ng mĂ€nniskan övervinner sina begĂ€r och kontrollerar dem sĂ„ stiger hon till sin högsta nivĂ„, nĂ€mligen Ă€nglarnas nivĂ„. Änglarna Ă€r nĂ€ra gud sĂ„ de som följer deras exempel och formar sin karaktĂ€r efter dem kommer ocksĂ„ "nĂ€ra" gud. Att likna en som Ă€r nĂ€ra Ă€r att vara nĂ€ra, denna "nĂ€rhet" ska inte tas bokstavligt utan innebĂ€r att man Ă€r "kvalitativt" nĂ€ra gud.

Om detta Àr hemligheten med fastan bland mÀnniskor med djup andling förstÄelse, vilken nytta kan dÄ utvinnas ur att uppskjuta ett mÄl mat bara för att kombinera tvÄ mÄl efter solnedgÄngen och samtidigt ha hÀngivit sig Ät allt möjligt under hela dagen ? Om det fanns nÄgot bra i sÄdant uppförande vad menade dÄ profeten med sina ord [ Hur mÄnga av dem som fastar fÄr inte ut nÄgot av det förutom hunger och törst !]. Abul Darda har sagt att: Hur bra Àr inte de visas sömn och ickefasta! Med detta skÀmmer de ut de ignorants fasta och vakenhet! En atom frÄn dem som Àger sann fromhet (vördnad) och visshet Àr bÀttre och vÀger mer Àn berg av dyrkan frÄn missleda. Av samma anledning sÄ sade en lÀrd att: Hur mÄnga som fastar, fastar egentligen inte och hur mÄnga som inte fastar Àr egentligen fastande.

Den fastande ickefastaren Àr den som hÄller sig sjÀlv fri frÄn synd fastÀn denne fortfarande Àter och dricker och den ickefastande fastaren Àr den som gÄr hungrig och törstig utan att lÀgga nÄgon vikt vid sina lemmar, organ och tankar osv. De med förstÄelse för fastans betydelse och innersta mening Àr medvetna om att den som avhÄller sig frÄn mat, dryck och intimare relationer osv men bryter sin fasta medans han ÀndÄ involverat sig i synd Àr lik en som utför wudhu (tvagning) genom att stryka (gnida) över alla involverade delar tre gÄnger utan att för den skull tvÀtta sig.

PÄ grund av denna miss accepteras inte deras bön, den som i kontrast till detta inte avhÄller sig frÄn att Àta men ÀndÄ fastar i den meningen att hÄller sina lemmar och organ osv, fria frÄn allt ovÀrdigt kan liknas vid en som tvÀttar alla delar som ingÄr i wudhu en gÄng var, om gud vill sÄ accepteras hans bön eftersom han uppfyllt grunderna men frÄngÄtt detaljerna. Men den som kombinerar bÄda dessa exempel kan liknas vid en som inte bara tvÀttar alla delar utan gör det tre gÄnger var, dvs perfekt.

Profeten sade att: [Fastan Àr ett anförtroende sÄ lÄt och en av er fÄ hÄlla detta förtroende!]. Och nÀr han reciterade guds ord: "Sannerligen befaller gud er att Äterge anförtrodda ting till deras Àgare" sÄ rörde han vid sina öron och ögon och sade: [Hörseln och synen Àr ansvar och anförtroende sÄ skulle profeten inte ha sagt att: [SÀg: Jag fastar!] med andra ord min tunga har anförtrotts mig sÄ hur skulle jag kunna svara pÄ din förolÀmpning ?. Av detta tydliggörs det att varje handling av dyrkan bÄde har en yttre och inre aspekt, ett skal och en kÀrna.

Senast uppdaterad (2009-01-31 13:45)

 
IIF pÄ Facebook
Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com
Besökare just nu
Vi har 28 besökare online
YouTube Klipp
FörÀldrarlösa i Iraq
Stöd förÀldralösa barn i Irak: Det finns tusentals förÀldralösa barn i Irak som saknar dagens mat, ditt bidrag kan rÀdda liv, skicka ditt bidrag till R.H.C.s PostGiro nr: 930712-5
Mosképrojektet

STÖD moskĂ©n
PlusGiro: 78 45 85-2
HÀr fÄr du den senaste informationen om Moské projektet i Hisingen i Göteborg.